Friday, March 25, 2011

Adik, Menyanyi dan Kartun

PASIR PUTEH 25 Mac 2011 (Jumaat) - Cuti hujung minggu dihabiskan bersama-sama dengannya di rumah. Suasana cuaca yang hujan renyai-renyai turut ditempiaskan dengan rasa kemalasan biarpun begitu banyak agenda tugas yang perlu diselesaikan. Ayahnya seperti biasa ke Kota Bharu mencari bekalan untuk hari 'esok'. Tinggallah kami berdua bermalas-malasan. Tetapi dia dengan tingkah anak yang berusia lima tahun tidak pernah mahu mengerti untuk duduk diam seketika. Ada-ada sahaja yang menjadi minat dan tumpuannya.

Usianya lima tahun telah menginjak pada 15 Mac yang lalu. Perubahan dirinya ketara. Pada ketika ini dia sudah pandai menyanyi-nyanyi lagu kegemarannya seperti lagu tema drama Gerak Khas, lagu 1Malaysia dan beberapa buah lagu yang lain. Sambil menyanyi dia akan menari-nari. "Aduh, anakku! Jangan leka dengan hiburan nak. Sekadar untuk terhibur seketika sudahlah..."Dia pula fasih dengan senikata lagu-lagu sebab memang dia sudah lancar membaca.

Satu perkara lagi, cerita kartun memang menjadi tarikan hatinya. Hari ini Handy Manny dengan Mickey Mouse. Pendek kata cerita lain yang kita nak tengok memang tak boleh. Sekarang dah malam. Matanya masih segar dengan cerita Gerak Khas yang dihadapnya. Harapan ummi agar adik tidak terbawa-bawa kecenderungan yang ummi catatkan ini untuk masa hadapan.

No comments:

Post a Comment